Dimecres 14 de Març


Crònica:
La creativitat no té limits  

Oriol de Vigo
BARCELONA

Lluis Anyó, Carlos Guzmán i Juanjo Sàez a
l'auditori de la FCB 
Noves plataformes, maneres de comunicar i creativitat interactiva. Aquests han estat els termes centrals que van tractar Lluis  Anyò, Juanjo Sàez i  Carlos Guzmán en un entretingut col·loqui on es va parlar de l’evolució, tant a nivell tècnic com a nivell de consum, que han tingut els videojocs.
La fama dels videojocs no és la millor. Ha tingut que suportar, durant anys, el menyspreu d’altres plataformes que els tractaven d’entreteniment limitat als pre-adolescents, però aquests joves han crescut i segueixen consumint-los i continuen arribant generacions consumidores de videojocs. Al 2011 els videojocs van tenir més creixement que el cine , la literatura i altres formes d’entreteniment.
La democratització dels medis, que permet accedir a tothom amb més facilitat a tecnologia abans inimaginable, ha produït un canvi en la manera de treballar en aquest sector. On fa un temps es presentava un currículum amb titulacions, cursos i coneixements, ara es presenten treballs i projectes amb milers de seguidors per internet. Aquesta nova generació de videojocs acabarà per destruir el cinema, la “jugavilitat” i interactivitat sumada a l’entreteniment  genera una nova experiència amb la qual el cinema no pot fer front.
Amb una bona idea i sabent comunicar, tens el món als teus peus. Potser alguns estudiants entren a la Facultat de Comunicació pretenent ser Spielberg i el seu objectiu ha de ser explicar una historia. Independentment del medi,  la creativitat es la base. Molts mitjans com el cinema, els còmics o les novel·les s’han influït entre sí, però en tots ells, sense una bona idea  no hi ha res .
La producció de videojocs no és una tasca limitada a informàtics, requereix guionistes, directors de fotografia i moltes altres tasques per acabar fent un producte original i de qualitat. Mai se sap on ens portarà la vida però el que està clar es que els videojocs són un valor de futur amb un mercat en alça en el qual amb idees noves i creatives no hi ha sostre. 



Crònica:
Els creadors d'una gran república que un dia van ser low cost



Ana Maestre
BARCELONA

“Amb molt esforç i una mica de sort sempre hi ha sortida, per molt que l´escenari sigui complicat”.  Amb aquestes paraules s´ha presentat a l´acte Rafael Serrater, dissenyador gràfic i fundador de l´empresa de publicitat Paradigma. Al seu costat, Gerard Olivé, llicenciat en Publicitat per la Facultat de Comunicació Blanquerna i fundador de l'empresa “Be Republic”.  Ha estat una conferència de caire força informal, on han mostrat molta proximitat amb els estudiants. La xerrada ha anat acompanyada d'una presentació en Powerpoint amb frases i consells sobre què i com ser i actuar en acabar la carrera i haver de buscar treball. “El risc, sumat a la joventut i al talent, dóna grans resultats”; “practicar és la única manera d’aprendre”; “aquest tipus de feines no són un treball sinó una vocació” o “equivocar-se és l'única manera de arribar a algun lloc”, són alguns dels missatges que han volgut llançar als joves. A l'acabar la xerrada s´ha obert un petit torn de preguntes on els alumnes han pogut plantejar els seus dubtes. Una de les intervencions ha estat relacionada amb la crisi econòmica, fent referència a la dificultat que actualment hi ha a la majoria de sectors per aconseguir treball. Basant-se en la seva experiència personal , els dos han coincidit en la resposta, i és que el talent segueix sent una cosa que es busca i valora, siguin quines siguin les circumstàncies. 

Gerard Olivé i Rafael Ferrater






















Crònica:
Transparència i rigor


Alejandra Desvalls
BARCELONA


La millor manera de comunicar és fent les coses amb transparència. Així és guanya la credibilitat del públic.” Aquesta afirmació feta per Josep M. Miret a la conferència del 14 de març a la Facultat de Comunicació Blanquerna, resumeix què és una feina ben feta per un periodista.

Josep M. Miret, Manuel Arroyo i Albert Roura
La conferència va ser moderada per Daniel Martí i els ponents de l’acte van ser Josep M. Miret -director de comunicació del RAC- Manuel Arroyo -director de TVE a Esports Media i patrocini del Futbol Club Barcelona- i Albert Roura -director de patrocini i comunicació del Palau de la Música i vicepresident de Dircom-



El periodisme informa, contrasta i explica a la societat els fets que succeeixen. La gran massa es creu el que llegeix. Però la pregunta és: és cert tot el que la massa llegeix?. És una pregunta que sempre quedarà a l'aire, però tindria resposta si els periodistes s’estimessin de debò la seva feina. Estimar-se la seva feina vol dir ser un bon periodista, i per ser un bon periodista s’ha de seguir uns passos, tenir un criteri. Principalment, cal dubtar sempre d’allò que s’està veient. A partir d’aquí, investigar i informar-se dels fets fins trobar la veritat. Un cop el periodista té la veritat, cal que allò que ha investigat, ho informi amb rigor i transparència. Les coses han d’estar ben fetes i amb coherència perquè puguin sortir. D’aquesta manera el periodisme sobreviurà i tindrà tota la credibilitat de la massa que es mereix.





Com han definit al llarg de la conferència, la credibilitat dels periodistes només depèn dels mateixos periodistes. Si un periodista informa d’una noticia des del punt de vista d’allò que creu i opina, estarà informant de manera subjectiva, no objectiva; i per tant, farà que es creï una desconfiança cap el periodista i el mitjà pel qual s’està informant.  


Els periodistes tenen un gran compromís social. Els ciutadans volen que se’ls hi expliqui allò que realment està passant, d’una manera objectiva. Manuel Arroyo va afirmar que un periodista no pot ser completament objectiu; el que sempre ha de ser és honest i fidel a la veritat i aquesta veritat s’ha de vehicular a través dels mitjans de comunicació.

El problema a Espanya actualment és que les empreses de comunicació estan completament arruïnades. Això fa que el poder controli la informació que els mitjans comuniquen i que, per tant, guanyin la partida i la societat només estigui informada d'allò que el poder vol. El poder necessita propaganda, l’incomoda la informació i per tant el periodisme és un factor incòmode pel poder.

Així doncs, la situació d’un periodista no és fàcil, però a la vida laboral, com ha dit literalment Josep M. Miret per concloure l’acte: “Ens hem de menjar els marrons per poder tenir pa cada dia”.



Notícia:

“El món no tolera l’error, som víctimes i executors”



Pablo Alzugaray, president de Shackelton, dóna una lliçó per fer bona publicitat.



Laura Martí
BARCELONA



La conferència ha començat amb un missatge esperançador d'Alzugaray cap als estudiants que cursen o cursaran un grau sobre periodisme, publicitat o comunicació audiovisual: “És una professió de la que es pot viure i molt bé, en la que gaudireu molt treballant”.

El president de Shackelton, l’empresa de publicitat de la qual ell és director general, ha explicat que els temps han canviat i les agències no es dediquen a fer només anuncis, sinó que han d’influenciar a la gent perquè compri el producte que estan venent.  Ha remarcat que un dels valors que el món ha de canviar és la por al risc i la tolerància a l’error. En una empresa, si t’arrisques i t’equivoques “et tallen el cap”.

El remei que dóna per perdre aquesta por és mobilitzar, animar i, sobretot, pensar “qui vols que faci o pensi què”.

També ha apuntat que no qualsevol pot ser publicitari, sinó que ho has de ser, ho has de sentir, sinó el treball serà molt més costós.  Els publicitaris fan el que la gent no vol veure i han de buscar la manera per col·locar-ho d’una manera que al públic li agradi o no sigui desagradable. També ha comentat que aquesta professió és una on s’han de veure les coses, s’ha de ser curiós i no parar de formar-se. La facultat no és suficient, s’ha de continuar amb l’aprenentatge i estar al dia de l’actualitat i les tendències de moda per tal de connectar amb la gent.

Finalitzant la conferència s’ha referit al mal periodisme responent a una pregunta que un estudiant li ha formulat sobre si la publicitat influïa en el pensament de les persones, contestant que en teoria també és neutral, però molts no ho són i la publicitat no s’encobreix, no amaga que vol influenciar-te.

Finalment l’acte ha acabat amb exemples de publicitat que va fer l’empresa Shackelton per companyies con FCC i incidint que la clau per fer bona publicitat és l’honestedat amb un mateix i amb l’equip i no entossudir-se amb una idea que potser no és tan bona com es creu principalment.





Article d'opinió:
L'ambició acaba tenint la seva recompensa



Jordi Angrill
BARCELONA


Ponents de la conferència
Un grup d'estudiants de la Facultat de Comunicació Blanquerna ha creat un diari online esportiu anomenat ¡Vamos!. Són alumnes de segon i en pocs mesos han crescut relativament.

Tot va començar per una idea que van tenir els dos actuals directors del diari. Estaven d'acord en crear un diari esportiu imparcial. És a dir, que no es centrés només en Barça o Madrid (com els principals diaris esportius del país) sinó que es palpés el valor principal d'aquest diari. A més a més, també volien centrar-se en el poliesportiu; esports com l'handbol o l'hoquei, que potser no reben tota l'atenció que es mereixen.

Aquesta és una bona iniciativa pel jovent d'avui en dia i els estudiants universitaris emprenedors amb ganes d'entrar al món laboral ja que et permet entrar en aquest món professional i començar a establir contactes. A més, com tots sabem, estem vivint en una època de crisi i que no hi ha feina. En canvi, aquest diari esportiu et dóna l'oportunitat de fer pràctiques i, qui sap si en un futur, l'oportunitat de tenir una feina i a més dedicar-te al que t'agrada com a estudiant de la Facultat de Comunicació Blanquerna.

Aquest negoci iniciat per dos estudiants de 2n curs de Blanquerna és una plataforma excel·lent per la resta d'estudiants que els pot servir com a trampolí per saltar al món laboral i començar a fer-se un nom. A més, aquest diari (que va néixer al maig del 2011) està en un continu procés evolutiu i poc a poc va augmentant les seves visites a la web i els seus recursos. Actualment, emeten podcasts a través de la ràdio en els quals tracten els temes més "calents" de l'actualitat esportiva, sobretot del futbol.

En el futur, tenen alguns projectes plantejats com incrementar la plantilla intentant atraure a alumnes de primer curs o fer més podcasts, setmanals si pot ser. En canvi, el que no contemplen és fer un diari en paper. Aquesta decisió és difícil de prendre, ja que el diari en paper acabarà desapareixent, a part de que econòmicament no és l'opció viable; però si es volen donar a conèixer, potser seria una opció vàlida ja que la gent, anant al quiosc, veurien el diari al costat d'altres com l’Sport o el Marca i així potser cridarien més l'atenció i augmentarien la "fama".

Una altra característica destacable d'aquest diari és que defensa el periodisme modern. Un periodisme sense escrúpols ni vergonya que publica el que sigui però que expliquen les coses d'una altra manera (imparcialment), publiquen les noticies tal i com les vol llegir un lector que li agrada l'esport però que no és ni del Barça ni del Madrid.

El nostre futur està assegurat. Mentre tinguem jovent així, tan emprenedor i amb ganes de treballar, que creïn empreses com aquesta, poc a poc anirem sortint d'aquest forat creant llocs de treball com aquests que, poc a poc, s'aniran fent un lloc en el món professional!





Article d'opinió:
Anar més enllà 

No es pot viure sense somnis, hem de ser petits Tom Sawyers amb ganes de descobrir nous horitzons mai abans vistos


Marina Gómez
BARCELONA


Hollywood? Comunitat reformista? Diàspora? Tot això pot tenir relació. Els jueus han estat sempre una comunitat religiosa molt rebutjada per tota la humanitat. Però, per què? No els coneixem gairebé nosaltres. Pocs sabem de la seva cultura, religiositat o manera de viure. Aquest rebuig sorgeix d’alguna resta deixada pels nostres avantpassats. Ells sempre eren els que posseïen més poder dins de l’economia, però treballant amb suor i sang. Els nostres pares i la pròpia història han creat que una part de la societat no tingui remordiments per allò que els hi van fer a aquestes persones, normals com la resta. Per això, s’ha de canviar aquesta manera de veure-ho com un tragèdia o un càstig i donar pas a un perdó i a una nova visió. Tot aquest avenç farà possible no tornar a cometre el mateix error.

Representants de la revista Mozaika
Mozaika, una revista de joves emprenedors que no volen parar fins aconseguir els seus objectius: un d’ells arribar a tot el públic sense tenir en compte si aquest té coneixement o no del tema tractat. Però, com arribar al públic en aquest temps? La pregunta que tots els comunicadors es fan. El paper pot arribar a costar molts diners, en canvi els blocs traspassen les fronteres convencionals. Tot això es pot aconseguir, encara que s’hagi de posar part dels nostres estalvis, sinó aquest projecte de somiadors podria arribar a desaparèixer.  No només es centra en poder ensenyar una mica de cultura jueva, sinó en culturitzar a una societat interessada en teleescombraries.

Per arribar al públic no s’ha de ser un professional en comunicació, sinó ser  capaç d’arribar a la fibra dels espectadors i fer-los reflexionar sobre temes que, encara que no semblin transcendents, ho són. Com ha dit un dels components de l’equip de la revista, és qüestió d’inquietar-nos per tot el que succeeixi al nostre voltant sense tenir en compte si és del nostre gust. Els inconvenients que trobem en nosaltres mateixos o en el tema de tractar en una revista, ha de ser un repte per nosaltres i convertir-ho en una virtut.
El interès en la cultura decreix cada cop més i s’ha de donar suport a aquelles revistes que, encara que són poc conegudes, donen importància a aquest fet.



Crònica:
Com colar-se a la festa del món audiovisual?


Marta Buisán
BARCELONA

Marc Crehuet, Raimon Masllorens i Dani Arasanz.
Aquest matí a les 10 del matí s'ha realitzat una taula rodona a la Facultat de Comunicació Blanquerna que portava per títol “Experiències de programes Low Cost”. Entre els membres que han participat a l’acte es trobaven Marc Crehuet, guionista i director de la sèrie de TV Pop Ràpid, Raimon Masllorens, productor executiu de vàries TV movies i del programa del Canal 33 Òpera en Texans, i Dani Arasanz, guionista i realitzador freelance dedicat majoritàriament al món del documentals.


Dimas Rodríguez, bastant ficat, també, en el món del Low Cost, ha moderat un debat entre els tres participants dedicat a parlar de les produccions que, avui en dia, s’han vist obligats a realitzar amb els mínims recursos a causa de la crisi que hi ha, que afecta també, com és lògic, al sector audiovisual.  


En el primer contacte amb el micròfon que han tingut Crehuet, Masllorens i Arasanz, van presentar la seva situació al món laboral en la qual estan immersos: sèries low cost, TV Movies realitzades amb un pressupost molt allunyat del que voldrien i tot el que han hagut de fer per aconseguir produir el que realment desitjaven.


Els tres ponents compartien la idea que no es consideraven abanderats del Low Cost, que, com tothom, volien guanyar-se la vida fent el que els hi agradava. Els programes amb pocs recursos i mitjans poden quedar molt bé, però no donen diners.  Dani Arasanz comentava que a vegades li costa diferenciar si el que fa és una feina o un hobbie, perquè s’ho passa bé fent documentals i gaudeix perquè és una de les seves aficions, però, alhora, li dedica el temps que se li destina a una feina.


Raimon Masllorens ha comparat el Low Cost amb el seu pis de tres habitacions on hi viuen sis persones i ha comentat que tot és relatiu: Ell no s'ha queixat de casa seva ja que considera que és un lloc que està bé, però que per una família amb quatre fills seria millor tenir un pis més gran, però que si hi anés a viure una parella amb només un fill hi estarien àmpliament còmodes. Amb això ha volgut dir que tot és ajustable. Una sèrie de TV es pot fer amb un pressupost altíssim i amb una gran aportació publicitària o com, en el cas de Pop Ràpid, amb un equip tècnic molt reduït i sense l’ajuda de les grans cadenes.


Actualment el futur està a la xarxa, en Internet, allà reps el feedback de l’audiència encara que no paguin pel que publiques. Marc Crehuet ha dit que el seu equip i ell van començar a fer-se una mica famosos davant del gran públic quan van fer un curtmetratge sobre el fenomen de les “Señoras que” que va néixer amb l’onada de fans que van aconseguir els grups de Facebook que parlaven d’elles. Tot i que ja es parlava d’ells en el sector audiovisual, perquè s’havien intentat donar a conèixer, no va ser fins que van publicar Señoras, el corto que van fer-se més coneguts al públic general i d’aquí que els hi sortissin més ofertes de feina.


“No sabem per on aniran els trets, però no m’atreviria molt a dir que tot ho acabarem mirant ala carta”” ha comentat Raimon Masllorens, a la pregunta de com veia el futur del sector. Després ha afegit que a tothom li agrada arribar a casa, seure al sofà, agafar el comandament i poder anar escollint el canal que vol veure. D’altra banda, també ha dit que els directes son insubstituïbles: perd bastant la gràcia veure les notícies en diferit.  


Els tres participants en l’acte estaven d’acord en que “costa molt colar-se a la festa”, davant de la pregunta que els hi ha fet Dimas Rodríguez, de com s’aconsegueix que es fixin en tu perquè treballis amb ells. S’ha de començar des de sota, donar-se a conèixer, ser constant i insistir tant com es pugui i no rendir-se. El món està complicat però, seguint amb el símil d’abans, igual que el noi gracioset que aconsegueix guanyar-se la confiança del porter per poder colar-se a la festa, cadascú ha de buscar la seva manera per poder fer-se un lloc en el món audiovisual.


Per acabar, Dimas Rodríguez ha donat pas a un torn de preguntes. La més polèmica ha estat una que ha dit una estudiant de la facultat que plantejava la situació del cinema i el Low Cost. Aquí ha sortit a la llum el debat sobre les descàrregues a Internet. Daniel Arasanz s'ha posicionat a favor mentre deia que ell, igualment, invertia en cultura anant al cinema de tant en tant.  Masllorens ha interromput dient que estava en contra de baixar material audiovisual de la xarxa argumentant que tot tenia un preu i que s’havia de valorar d’alguna manera. Arasanz ha estat massa convincent justificant la seva opinió en contra del que deia el seu company.


No obstant això, ha estat una conferència molt interessant i molt adient pels alumnes de comunicació, que som els que ens haurem d’afrontar a tots aquests canvis en un futur bastant pròxim.




Notícia:
El futur del periodisme en construcció


Cristina Fallarás, Víctor García i Yolanda Muelas han explicat la seva experiència professional com a directors de revistes que han hagut de digitalitzar-se.

Anaïs Tannous
BARCELONA

D'esquerra a dreta: Francesc Burget, Yolanda Muelas,
Cristina Fallarás i Víctor García.
Hem estat presents a un debat col·loqui, aquest matí, centrat en el conflicte entre el paper, com a sinònim de vell i antiquat, i el suport online, com a solució per a tot. Alguns prediquen que un es menjarà a l’altre, però no sabem on anirà a parar tot això, tot està en interrogant. Per resoldre-ho cal que algú prengui la iniciativa, els joves hem d’arriscar.

Aquests tres professionals han fet el seu propi camí i han tirat endavant el seu propi projecte. Francesc Burget ha estat el moderador i la primera pregunta plantejada per ell ha estat: “Quines són les virtuts o valors fonamentals en la vostra trajectòria per tirar endavant?” Víctor García, director de Rocket Magazine, ha contestat que tot li deu als seus col·laboradors i que el motor de Rocket és la creativitat. Cristina Fallarás, periodista, escriptora i directora de la web editorial sigueleyendo ha recalcat que perquè un medi de comunicació sigui major no ha de ser millor, ni un director tampoc, cadascú ha de tenir les seves pròpies idees i estar convençut d’elles. Yolanda Muelas, directora de Metal Magazine, ha insistit en que treballant s’aprèn més que estudiant, que un ha d’aprendre coses per un mateix i no conformar-se.
En segon, Burguet ha preguntat: “En la vostra experiència que heu trobat a faltar? Les vostres publicacions semblen un projecte molt personal, quin lloc ocupa en la vostra feina el treball en equip?”. Per Yolanda Muelas, el que va trobar a faltar més van ser els idiomes, però va remarcar que no s’han de tenir complexes. El que li va mancar és la falta de coneixements polítics en quan a saber si apostar per entitats públiques o privades i saber què és el dret i la política. Per tots tres treballar en equip és essencial per fer una bona feina, si guanyem o perdem és cosa de tots.

Paral·lelament a les virtuts i a l’experiència de cadascú, s'ha dit que Internet esta canviant el panorama de la premsa, no només per factors econòmics, sinó perquè estem informats, no només diàriament, sinó minut a minut. Muelas està segura que la premsa escrita no desapareixerà, ja que actualment utilitzem les publicacions impreses com a objecte. S’ha d’imprimir només allò que valgui la pena i que la gent vulgui consumir. Fallarás ens va fer reflexionar sobre el paper que exerceix un periodista en el panorama actual. Per primera vegada hem de lluitar enfront una població de manera múltiple, les xarxes socials han penetrat en el camp de la informació però no hem d’oblidar, com ha dit García, que hem d’estar a les xarxes socials, tot i que els continguts han de ser bons. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario