Entrevistes


Sem Pons, director i presentador del programa
radiofònic Indies i Cowboys.
SEM PONS
Periodista

''El periodisme Low Cost ha comportat una cosa molt positiva pel món: la immediatesa i la llibertat absoluta d'expressió.''

Marta Buisán
BARCELONA


Sem Pons, periodista llicenciat a la Universitat Autònoma de Barcelona l'any 2010.  Actualment estudia segon cicle de Publicitat i Relacions Públiques a la UOC. Dirigeix i presenta, des de fa tres temporades, el programa radiofònic Indies i Cowboys  a l'emissora local Sants 3 Ràdio.


Què opines sobre el tancament del Diari Público? 
El diari Público ha estat víctima de 3 crisis, com deia el seu ex-director Ignacio Escolar: la crisi econòmica, la crisi de la premsa escrita i la crisi de les esquerres. És evident que la premsa escrita no pot sobreviure, però no pas perquè la gent no la llegeixi, el problema és la falta de inversió publicitària, especialment dura als diaris de tendència d'esquerra.   

Quin creus que és el futur de la premsa escrita davant l’onada de webs digitals?
Desapareixerà, però no pas per falta de lectors, sinó  per la crisi publicitària. El periodisme no es mor, simplement es reconverteix, és un simple canvi de format.

Aquestes Jornades Blanquerna estan dedicades a parlar sobre la comunicació a l’era Low Cost. Creus que és el futur?
El periodisme Low Cost ha dut una cosa molt positiva al món: la immediatesa i la llibertat absoluta d'expressió. Qualsevol pot informar d'una nevada via Twitter, a l'instant. No cal ni que sigui periodista ni que treballi a cap mitjà. Però això no és periodisme. El periodisme és anàlisi, és treball de camp, és investigació, és profunditat i és contrast d'informació.

Escrius a diaris gratuïts com l’Intocable Digital i treballes a Sants3Ràdio sense cobrar res, com treus remuneració econòmica d’aquí? 
No en trec cap remuneració, però tampoc ho pretenc. Són dos mitjans modestos que tenen en comú les ganes de treballar i de fer una bona feina, però no tenen diners per pagar-me. Mai treballaria gratis a una gran empresa. Prefereixo col·laborar a llocs petits aportant la meva feina, i de mentre, jo aprenc i em formo.
A dia d'avui, excepte els que més sort tenen, no poden viure del que els hi agrada. Cada cop treballem més per menys.

En el cas de la comunicació, creus que, si algun dia remuntem econòmicament el Low Cost deixarà d’existir?

És evident que hem d'aprofitar tot el que estem aprenent per, quan tinguem diners, treure'n el màxim profit possible. Això sí, la premsa impresa, física, està destinada a desaparèixer o a quedar com a objecte de col·leccionista, com ho són els CD’s.

Creus que la solució està en fer de pagament les planes webs dels diaris?
Rotundament no. Estic totalment en contra que els usuaris paguin aquests serveis, ja prou es gasten en mantenir l'ordinador, el mòbil o l'ADSL. Però sí crec que s'ha de revitalitzar el sector, i això implica que rebin diners per la feina feta, no podem treballar de gratis. 

Missatge de consol cap a les noves generacions que comencen ara periodisme o graus relacionats amb el món de la comunicació.
El moment que vivim està fatal, però és un moment de canvi i els canvis sempre fan por i mal, perquè són imprevisibles. El més important, el periodisme es porta a la sang, i la satisfacció que t’endús quan fas la teva feina, això és impagable. 
                            


Patricia Martí, executiva de comptes a l'empresa
Maria Barcelona.
Patricia Martí
Periodista


"Si no ets a internet, no existeixes"


Laura Martí
BARCELONA

Patricia Martí va nèixer el 31 de gener de 1983. Es llicenciada en periodisme a l'Universitat Ramon Llull i té un màster en màrketing relacional, directe i interactiu. Actualment està treballant a l'empresa Maria Barcelona com a executiva de comptes. 

A què es dedica Maria Barcelona?
És una agencia de comunicació especialitzada en la comunicació online, es dedica a donar solucions a qualsevol client que necessita comunicar-se, sobretot, a xarxes socials i en web.

Es a dir, comunicació low cost.
Avui en dia podríem dir que la comunicació online ha esdevingut “low cost” per moltes empreses, ja que en comparació a un anunci televisiu és molt més econòmic i pots arribar a un públic bastant més segmentat.

Quin seria el cost d'una campanya a internet?
No hi ha un preu fix, depèn del que el client vol, el tipus de campanya… Varia molt sobretot en quant el client vol invertir, no és només fer el Facebook de l’empresa, sinó també una campanya de Social Arts, que són anuncis que surten a les xarxes socials, Google Art Works o fins i tot una campanya de banners, encara que no crec en aquest tipus de campanya en una altra web. Has de fer-te notar, que la gent sàpiga que estàs aquí.

En els sis anys que portes a l’empresa, s'ha produït una evolució amb els clients?
Sí, abans només volien una presentació en power point o la web i ja està. Ara hi ha moltíssims més clients; a més a més, com el preu és més reduït i estem en època de crisis, poden pensar: Abans no apostava per internet, però ara ho faig i també per les xarxes socials, que és on hi ha hagut el major canvi.

Creus que el món low cost és el futur de la comunicació?
Sí. Avui si no ets a internet, no existeixes. Si no hi ets pels mòbils, tablets o ipads tampoc. Això és el futur més immediat.

Per exemple, al periodisme, en el cas de la premsa escrita, creus que pot arribar a desaparèixer?
No, no ho crec. És un format que se seguirà portant, però potser sí que s’ha de reconvertir. Llegir diaris és una activitat més assossegada, més lenta, de diumenge a una terrassa d’un bar. Internet dóna immediatesa, rapidesa, estar informat al moment.

En l’hipotètic cas que desapareixes, com creus que el mercat reaccionaria?
És que tothom està ja a internet, pràcticament no conec cap diari que no hi sigui, seria buscar la manera de reconvertir-ho potser a través dels blogs, que donen la informació més extensa.

Hi ha hagut algun cas on un client al principi no hagi estat convençut, però després torni a recórrer a vosaltres?
Això exactament no. Però a les grans marques, per exemple, els hi has d’explicar tot detalladament. Estem fent un projecte per Varila España, una marca de pasta italiana i estem intentant atraure els seus clients per les xarxes socials, ja que no tenen molt pressupost d’inversió i  creuen que és una primera manera d’arribar al públic, però no estan decidits a llançar-se o no, ja que no saben quant és gastaran.

És a dir, encara hi ha por a internet i al low cost.
Hi ha por, perquè a la televisió jo parlo i ningú em contesta i a les xarxes socials l’usuari em pot contestar. Si vull arribar a molta gent, he d’invertir molt, ja sigui televisió o internet. A la web, segmentes més, però l’usuari pot parlar malament de mi, però es que ja estan parlant de tu, bé o malament, però ho fan.

Així que tenen por a les xarxes socials.
Sí, però perquè tenen por a la crítica, però si un usuari ho fa, tens la possibilitat de contestar-li i reconvertir la crítica. Per exemple, si m’han venut una ampolla de Coca-Cola caducada, els puc avisar i ells poden contestar-me i dir que ho senten i que com a compensació em donen un pack de llaunes. Això provoca una bona impressió sobre l’empresa.
Però es podria dir que el futur és realment a les xarxes socials.
No ho se si el futur però poden ajudar-te molt per a la comunicació de l’empresa.

Heu tingut algun cas d'algun client que li hagi anat pitjor al promocionar-se per internet?
No ho se si pitjor, però si clients que no han sabut apostar bé. Les xarxes socials són una inversió, més barata sí, però no és gratis. Tampoc pots esperar a que els clients vinguin a tu, has de tenir iniciativa i fer-te notar.







Imma Pedemonte, presentadora de la secció
d'esports del Telenoticies.
Imma Pedemonte
Periodista 



Followers de qualitat 




Oril de Vigo
BARCELONA

Imma Pedemonte, llicenciada en periodisme per l’Universitat de Barcelona desde fa deu anys, treballa al departament d’esports de TV3. 
Actualment publica articles a la web del 
canal i presenta la secció d’esports de
la segona edició del Telenoticies.



Quina és la teva manera d’informar-te pels matins?
Internet ( repàs als diaris digitals ), ràdio ( RAC 1, Cadena Ser…). Però curiosament televisió no….


Quin efecte han tingut les xarxes socials com Twitter o Facebook sobre la teva feina diària?

Un efecte total, sobretot el Twitter. Moltes vegades sabem coses abans pel Twitter que no pas per altres sistemes com agencies o corresponsals. Per exemple, quan arriba al Barça a l’estranger quan juga Champions, renovacions …etc. També permet un contacte més proper amb els jugadors i conèixer les seves opinions en tot moment. Ara tothom penja Tweets amb punts de vista i fotos, i informativament són molt útils. Sempre n’estem pendents per estar a l’ultima hora.



Participes en algun blog o web esportiu ?

Tenim una web dels esports de TV3, ESPORT3, però és una participació indirecta. Només escric puntualment, però col·laborem en el mateix departament així que tots participem en el treball de manera conjunta.


Creus que les noves formes d’informar-se low cost son compatibles amb el periodisme professional ?
Sí, sempre que es contrastin les informacions. No et pots creure res a la primera de canvi. S’ha de confirmar. Hi ha tweets  enganyosos o enverinats , que han matat Fidel Castro o han anunciat fets falsos de menor magnitud… S’ha de seleccionar minuciosament les persones a qui segueixes.

Com creus que s’ha d’adaptar el periodisme a aquesta nova manera d’informar ( Twitter , blog , web, etc)?
Combinar-se, saber utilitzar per la part positiva que té, la immediatesa; però sempre amb precaució perquè més d’un veterà ha caigut en el parany de creure’s una informació que després no era certa. El futur passa per saber crear un periodisme de qualitat i fiabilitat , amb la rapidesa d’aquestes noves plataformes.




Mireia Giné
Directora de LlumsMedia

Equip de Llums de la Ciutat.
"La idea de crear l’empresa va néixer després de veure la bona acollida que tenia entre els estudiants de totes les facultats".


Jordi Angrill
BARCELONA

L'altre dia vam poder intercanviar unes paraules amb Mireia Ginè, directora de LlumsMedia, encarregada de dirigir la part de ràdio i televisió de Llums de la Ciutat.

Llums de la Ciutat és el primer portal on tot aquell estudiant de comunicació que tingui la inquietud pugui produir escrits, reportatges o programes  d’entreteniment, per tal de fer-ne difusió. No importa que encara s’estigui estudiant ni quina sigui la Universitat on estudiï. Aquesta empresa dóna aquella oportunitat que tothom busca tenir i que no és fàcil trobar.
D’aquesta manera, l’objectiu principal és crear un planter de joves comunicadors que puguin disposar d’un lloc on fer allò que més els hi agrada i difondre-ho; el benefici és doble ja que d’aquesta manera s’obté un bon grau d’experiència paral·lela a la Facultat, a més de disposar d’un trampolí directe al món professional.

La directora ens va explicar els començaments de l'empresa. "La idea va néixer una nit d’estiu quan vaig veure que a la facultat hi havia tots els mitjans per fer un programa de ràdio i ningú feia res", seguia Ginè. "Vaig parlar amb uns amics i vam tirar endavant Llums de la Ciutat, un programa de ràdio setmanal de dues hores en la que participàvem 10 persones i a final de curs 25". 
A continuació ens va esmentar perquè es va crear Llums de la Ciutat. "La idea de crear l’empresa va néixer després de veure la bona acollida que tenia entre els estudiants de totes les facultats". 

Aquesta, està dirigida per joves i produeix productes per al jovent de la mateixa edat. "Llums de la Ciutat és una productora que ofereix productes convencionals amb la diferència que aquesta està feta i dirigida per joves i els seus productes són dinàmics, juvenils i atractius".

Seguidament, Mireia Ginè ens va comentar com va créixer aquesta empresa formada per estudiants de la Facultat de Comunicació Blanquerna que al principi era un programa de ràdio. "Ha anat evolucionant segons les necessitats que vèiem que havien de tenir els estudiants. Creiem que sí fem bé la feina després tot va bé". En canvi, actualment també disposen d'una revista i de reportatges televisius.

Llums de la Ciutat és una empresa jove i amb molta ambició. "Volem continuar fent bé la feina i donant oportunitats als joves que tenen inquietuds". No es marquen cap meta en concret, simplement; treballar dia a dia i la recompensa vindrà sola. "No ens marquem una fita sinó que anem treballant i les coses ja vindran. La feina ben feta crida a altre bona feina"
Com a qualsevol empresa d'avui en dia, Llums de la Ciutat
 no ha pogut evitar la crisi perquè "a les empreses els hi costa invertir en noves empreses i si ho fan els pressupostos són molt reduïts. Malgrat tot has de ser imaginatiu i treure bons resultats com siguin". El problema no està implícitament en l'àmbit econòmic, sinó en què el teu projecte sigui emprenedor. "No és que no inverteixin en sí, sinó que tu has de buscar la manera perquè ells tinguin les ganes d’invertir i vegin viabilitat del teu projecte", va concloure. 
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario